Home / Blog / Tipy pro optimalizaci webu

Tipy pro optimalizaci webu

O SEO a celkově optimalizaci webu jsem již několik článků napsal, ale pořád je co dohánět a mám mnoho dalších myšlenek, o které bych se rád podělit. Naposledy mě zaujal článek od Neila Patela, který se věnuje zvýšení autority domény. Neil publikuje mnoho zajímavých článků a v tom co dělá je uznávanou autoritou, o čemž svědčí i kvalita jeho webu. Dnes to budou tipy pro optimalizaci webu, tak pojďme na to.

Naše služby

Chci vědět víc

Proč vybrat nás?

Chci vědět víc

Co je autorita domény

Na začátek trochu teorie o autoritě domény. Autorita domény je ukazatel, který používá web moz.com např. v nástroji open site explorer a který hodnotí kvalitu webu z pohledu optimalizace. Ve zkratce se dá říct, že čím vyšší autorita domény, tím lepší pozice bude web zabírat ve vyhledávačích. Ne náhodou má google nebo facebook domain authority přesně 100, tedy maximum. Do autority domény jsou zkombinovány jednotlivé ukazatele, které již moz.com využívá(MozRank, MozTrust, počet odkazů, počet odkazujícících domén) a je tak vytvořen jeden komplexní ukazatel.

Tipy pro optimalizaci webu

Jak lépe optimalizovat web?

Tipů a triků pro optimalizace se po internetu válí tolik, že je člověk musí obcházet. Málo které ale za něco stojí. Na jednom místě internetu vychválí neuvěřitelně funkční „SEO Balíčky“ jinde zase automatickou registraci do katalogů. Někde se jedná o větší jinde o menší nesmysl.

Tento článek bude mnohem víc o technikách, které můžete změnit vlastními silami jako provozovatelé webu. Nebudete potřebovat žádného partnera ke spolupráci, ani nikoho kontaktovat a pokud jste trošku zběhlí v programovacím kódu internetových stránek(nebo máte přívětivé redakční prostředí), zvládnete to bez pomoci a hravě.

1) Maté správné URL adresy, strukturu, meta tagy?

První tip je dobře zvládnutá On-Page optimalizace, což skrývá mnoho drobných, ale i větších úprav webu. Jednou z těch větších úprav je správně navržená struktura webu, která udělá web přehledný pro návštěvníky a jako bonus zahrne klíčová slova do URL adresy stránek, což ocení vyhledávač. Dobře navržená struktrura je taková, kdy je web rozdělen do smysluplných kategorií podle vyhledávacích frází, které vzejdou z analýzy klíčových slov. URL adresa zkompletovaná na základě kategorií webu by pak mohla vypadata například takto

http://www.eshopsoblecenim.cz/panske-obleceni/svetry/diesel-evolve-sweatshirt

Struktura je rozvržena nejdříve na hlavní kategorii - pánské oblečení, následně na podktegorii – svetry a nakonec je přidán konkrétní název jednoho produktu, v tomto případě to je „diesel evolve sweatshirt„. Taková adresa řekne co je obsahem stránky nejen vyhledávači, ale především osloví návštěvníka. Porovnejte např. s touto url adresou

http://www.amazon.com/gp/product/B0007TJ5OG/102-8372974-4064145

Meta tagy, alt tagy atd.

Nejde zdaleka o techniku, která by web přímo nakopla na první pozice, ale je to základ, bez kterého bude cesta za vysokou návštěvnosti zase o něco trnitější. Vyplňte si správně meta tagy – description a keywords, stejně tak volte správná klíčová slova do nadpisů stránky. Není účelem oklamat vyhledávač, ale dát jemu i návštěvníkům jasně najevo, o čem daná stránka je. Jenom to nepřežeňte, když už stránku děláte, tak pro návštěvníky. Návštěvníci, kteří si na každém řádku přečtou klíčové slovo ve stejném tvaru určitě autora textu nepochválí.

Část navštěvnosti může přicházet i z vyhledávaní obrázků na images.google.com. Kvůli tomu jsou důležité alt-tagy obrázků, které o sobě prozradí, o čem je jejich obsah. Sám vyhledávač obsah obrázku s určitostí určit nedokáže, proto není od věci mu trošku pomoci.

2) Zajímavý obsah webu

Obsah je to, podle čeho vyhledávače stránky hledají. Pokud webová stránka žádný obsah nemá, není jak určit, co se na ní nachází. Stejně jako u odkazů, i každý obsah webu má jinou hodnotu. Plácnout něco na web bez přemýšlení nepomůže ani webu ani jeho návštěvnosti. Obsah by měl být pro čtenáře natolik zajímavý, aby se ho nebál sám doporučit. Co například vytvořit zajímavou recenzi na některý z vašich produktů? Dejte mu zajímavou formu, přidejte mu příběh a potěšíte nejen jeho čtenáře, ale možná se dočkáte i sdílení alespoň na sociálních sítích.

Při tvorbě obsahu webu nestačí jen psát a psát. Nejde pouze o to vytvořit skvělý obsah a umístit ho na web. Bez malého nakopnutí to samo nepůjde a pracně vytovřené texty se mezi lidi samy nerozšíří. Úplným zákaldem jsou „social buttons„, ale těmi to nekončí. Pro sdílení na vlastních sociálních profilech vybírejte i správnou denní dobu. Nasdílet novinky z webu o dětech chvíli po půlnoci nedává takový smysl, jako dopoledne, nebo kolem poledne. Skvělou příležitostí je účastnit se odborných diskuzí, které jsou k webu tematické.

3) Vnitřní odkazy webu

Na co se velice často zapomíná u velkých webů, které mají mnoho obashu je vnitřní odkazování. Má velice obdobný efekt jako linkování z vnějšího prostředí. Vnitřní odkazy mají opět dvojí efekt, jak pro návštěvníky tak pro vyhledávače.

Efekt pro vyhledávače

Stránka, která není vnitřně provázána odkazy, je svojí silou roztříštěná. Jedna stránka může být silná a ostatní z pohledu optimalizace velice slabé. Vnitřními odkazy se dá efekt převádět mezi jednotlivými stránkami webu a posílují se tak vzájemně a společně.

Efekt pro návštěvníky webu

Stejně jako vyhledávače, i návštěvník webu čerpá výhody z vnitřního porlinkování. Co když mu není nečo jasné nebo se chce o některé věci dozvědět víc? Dáte mu jasnou směrovku, kam by jeho další cesta měla směřovat. Lidé milují vše na co se dá kliknout a kolikrát klikají aniž by nad tím nepřemýšlí. Navíc visí ve vzduchu druhá šance zaujmout a druhý článek se návštěvník nebude bát sbílet, kdo ví.

I provozovatel webu musí prolinkování ocenit, přece jen tím doporučuje člověku na webu zůstat. A proklikat se co nejvíce stránkami a to je přece základem pro splnění účelů webu, nebo ne?

4) Udržení zdravého odkazového profilu

Spadnout do nástrahy penalizací sice není v Česku tak jednoduché, jako v jiných anglicky mluvících zemích, ale zdaleka to není nemožné. Proto není od věci se starat nejen o stránku jako takovou, ale i o zpětné odkazy, které na ni směřují. Jednoduše se dají všechny zpětné odkazy vytáhnout např. z MajesticSEO, případně přímo z Google webmasters tools.

Jakmile se budou v odkazovém profilu objevovat nové a nezamýšlené odkazy, bude se často jednat o katalogové weby, které často jen přebírají obsah jinyćh katalogů a šíří ho tak dál. Během krátké chvíle se můžete dostat do několika katalogů, kteŕe jsou pouze sběrnami odkazů a rozhodně vyhledávače nepotěší.

Můžou se ale objevit i úplně jiné druhy odkazů např. z ereotických stránek a dalších nesouvisejících nebo se snaží web poškodit jiná třetí osoba. I proto bych doporučil alespoň jednou za dva měsíce kouknout na nové odkazy. Kontrola odkazových profilů není úplně běžná a v ideálním případě můžete získat skvělou konkurenční výhodu.

5) Optimalizace není na lusknutí prstů

A jsme zase u toho stále se opakujícího problému, SEO prostě nejde udělat a týden. Trpělivost s optimalizací má ale i jiný rozměr. Jedním z faktorů, podle kterých se hodnotí stránka ve vyhledávání, je stáří domény. Je to vcelku pochopitelné. Pokud doména funguje deset let, je zřejmé, že to není žádný nespolehlivý víkendový projekt a že obsahuje pouze stálé a kvalitní informace. Google se tak nemusí stydět za umístění takové stránky na první místa ve výsledcích. Nezohlednit stáří domény by bylo proti logice vyhledávačů, která jasně klade za cíl kvalitní výsledky.

Shrnutí

Komu při vyslovení pojmu optimalizace vyskakují před očima pouze odkazy a nic víc tomu doufám, že jsme otevřeli mysl. Jak jsme ukázali, existují i techniky, které si může každý udělat na webu sám bez toho, aby zdlouhavě zajišťoval umístění odkazů na jiné weby atd. Sami umíte udělat skutečně mnoho práce a udělat off-page optimalizaci efektivnější.

Vlastně se celou dobu bavíme o content marketingu, který když se dělá správně, tak nese své ovoce. Ale dá se tato forma content marketingu považovat stále za marketing? Není to už bežný způsob, jak uděla skutečně kvalitní stránku? Podle mého se rozdíly smývají. Pokud je web skutečně kvalitní a provozovatelé se mu dostatečně věnují tak bude dobře hodnocen.

Máte jiné zkušneosti jak zlepšit web pouze svými vlastními silami? Dejte nám vědět v komentáři pod článkem!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>