Home / SEO / Jak je to vlastně s tou SEO optimalizací?

Jak je to vlastně s tou SEO optimalizací?

Zdá se, že SEO optimalizace je zkrátka neumírající fenomén, který se už roky objevuje na stránkách mnohých agentur a freelancerů. Pravděpodobně jen málo z nich se ale zamyslelo, co skutečně tento výraz znamená. Podle obsahu webových stránek se dají vypozorovat některé charakteristické vlastnosti, které SEO optimaliace má. V tomto článku se zaměříme na SEO optimalizaci a především na její typické charakteristické vlastnosti a pokusíme se rozebrat, jaký negativní přínos SEO optimalizace má a proč se jí vyhýbat.

Naše služby

Chci vědět víc

Proč vybrat nás?

Chci vědět víc

 

Co znamená SEO optimalizace

Samotný výraz SEO je zkratka pro marketingové aktivity na internetu, která v celém znění znamená „search engine optimization“ a jeho hlavním cílem je zvýšení návštěvnosti konkrétní webové stránky z přirozených výsledků vyhledávání. Na druhé straně SEO optimalizace je pravděpodobně zkratka pro „search engine optimization optimization“ a jedná se o optimalizaci optimalizace, což zní dost nesmyslně. Bohužel stejně nesmyslný jako tento název jsou i praktiky, které se za „SEO optimalizací“ vyskytují.

Existuje vůbec?

Pokud si dnes kdokoliv založí účet v Google Adwords nebo v Skliku od Seznamu, aby se přesvědčil, které fráze lidé vyhledávají ve spojitosti se slovem SEO, dočká se zajímavého výsledku. Jedna z top vyhledávaných frází je právě „SEO optimalizace“. Není tedy pochyb, že se jedná nejen o rozšířenou službu mezi poskytovateli internetového marketingu, ale i o službu, kterou zákazníci v hojné míře vyhledávají.

Na jedné straně máme výraz, který tak úplně nedává smysl, ale na straně druhé jde o velmi vyhledávaný výráz. Spokojíme se tak s vysvětlením pomocí jednoho ze zakladních pravidel ekonomie: „Kde existuje poptávka, vždy existuje také nabídka„.

Jak poznat SEO optimalizaci

Již víme, že samotný pojem SEO optimalizace je nesprávný, ale důležité přece je, co v sobě skrývá.

  1. Registrace do katalogů
  2. SEO balíčky
  3. Tvorba nepřirozeného odkazového portfolia
  4. Black hat SEO
  5. Totožné anchor texty
  6. Automatické odkazy

Registrace do katalogů

Registrace do katalogů je jedna z těch starších a nejjednodušších technik budování odkazového profilu, která byla dříve velice funkční a oblíbená. Získání odkazu z jednoho katalogu přitom byla otázka maximálně několika minut. Stačí vyplnit několik informací o webu, přidat popisek, klíčová slova a potvrdit. Toť celá magie linkbuildingu své doby ve třech větách a webové stránky se tak jednoduše mohly pyšnit novým zpětným odkazem. Čím více katalogů byl člověk schopen najít, tím lépe se umisťoval ve vyhledávačích.

S postupem času se objevily i automatické registrátory do katalogů, které dokázali celý efekt násobně zrychlit. Postup byl naprosto stejný, ale údaje se zadaly pouze jedinkrát a registrace proběhla až do stovek různých katalogů. SEO snadno a jednoduše, které nevyžadovalo prakticky žádný čas a umístění ve vysledcích bylo garantováno. Nebo ne?

Jako každá technika, která začne být příliš populární, i na registraci do katalogů brzy došlo a váha odkazů z těchto katalogů rychle klesala. Weby, které svoji strategii stavěly převážně na odkazech z katalogů, se začaly propadat ve výsledcích vyhledávání a některé ani neprošly systémem automatických penalizací, což ve výsledku prakticky znamenalo zmizení z výsledků vyhledávání.

Trend SEO katalogů sice pozvolna uhasíná, ale pořád jich jsou na internetu nižší stovky a stále se objevují v odkazových profilech webů.

SEO balíčky

Velice oblíbená praktika u mnohých SEO agentur, která je velice líbivá na pohled. Jde o způsob, kdy se platí přesně za určité činnosti. Typická nabídka vypadá například takto

  1. Registrace do 300 katalogů
  2. Sepsaní 50 PR článků
  3. Kontrola validity kódu
  4. Vše rychle a nejlépe do sedmi dní
  5. Garance prvních pozic
  6. Vytvoření 3 minisites

Pro klienty naprosto ideální v přístupu, kdy mají jasně garantované činnosti, které musí poskytovatel SEO optimalizace vykonat. Je zde tedy online casino nějaký háček nebo se zkrátka jedná o vizionářskou strategii, jak zvýšit návštěvnost webu?

I pokud odhlédneme od jednotlivých praktik, které se v balíčcích objevují nedá se přehlédnout fakt, že pro každý web je nastaven jednotný postup optimalizace. Opravdu jde standardizovat postup pro každý web? Samozřejmě, že nejde. SEO je marketingová taktika jako každá jiná, marketing je o kreativitě, o vymýšlení nových způsobů získání zákazníků a o neustálém zlepšování před konkurencí.

A zoptimalizovat web za sedm dní? Více o tom, že SEO je kontinuální činnost se můžete dočíst zde.

Nepřirozený odkazový profil

Odkazový profil je stále jedním z nejsilnějších faktorů, který ovlivňuje pozice webové stránky ve vyhledávači. Co je dnes ale víc než jisté je, že odkazové portfolio může působit jak pozitivně tak i značně negativně. Ve světě dnešních vyhledávačů se hledí především na přirozenost odkazů v portfoliu, protože přirozený odkaz, který vznikl běžným uživatelem internetu je věrohodný signál o kvalitě stránek a informací, které stránka poskytuje.

Důvodem pro umisťování přirozených odkazů je fakt, že vyhledávače umí odkazy nejen lokalizovat, ale pochopitelně je umí i vyhodnocovat a vyvozovat tak závěry pro umisťování webové stránky ve výsledcích vyhledávání. Pokud vyhledávací algoritmus Google pro jednu doménu zjistí, že odkazový profil vznikl nepřirozenou cestou, sníží hodnocení stránky a umístí jí níže, než by ji podle počtu odkazů příslušelo. Co jsou znaky nepřirozeného odkazového profilu:

  • Malá diverzifikace odkazů – Běžná situace při využití RegToolu pro registraci do katalogů. Odkazový profil se skládá převážně z odkazů v katalozích webů, odkud směřují tisíce odkazů, ale na samotný katalog prakticky nikdo neodkazuje.
  • Odkazy z patiček (Site-wide) – Samotný odkaz v patičce některého webu problémový není, naopak například site-wide banner na vhodném místě může přinést nejen body od vyhledávačů ale i traffic. Problém nastává, pokud patičkové odkazy tvoří převážnou většinu linků v odkazovém portfoliu. Pro ty, kteří v site-wide odkazech vidí potenciál díky velkému množství odkazů nepotěšíme jednou zprávou. Google patičkové odkazy rozpozná a přiřazuje jim boost jako by se jednalo o jeden odkaz.
  • Odkazy z netématických stránek  - Je velice málo pravděpodobné, že na web, který se zabývá kosmetikou bude odkazovat web o stavebnictví nebo o půjčkách. Google tyto situace umí odhalit a podle závažnosti a množství takovýchto odkazů určí přirozenost odkazů. I když se to nemusí zdát jako velký prohřešek, i netématické odkazy mohou vést k penalizaci celého webu. Viz. 404m.com

Připadů, kdy se jedná o nepřirozený odkaz je samozřejmě více. Obecně se dá říct, že přirozený odkaz je takový, který byste rádi umístili i za předpokladu, že odkaz nemá žádný vliv na vyhledávání.

Duplicitní anchor texty

Duplicitní anchor texty jsou již dlouhou dobu ze stran penalizovány, jelikož jsou jasným signálem o úmyslné manipulaci s výsledky vyhledávání. Pro názornost si uvedeme jeden krátký příklad. Představme si situaci, že webová stránka, která se věnuje prodeji levných notebooku od značky Dell má odkazový profil složený z 300 odkazů z různých domén. Řěkněme, že procentně má rozděleny anchor texty podle

Anchor texty - Rozdělení podle zastoupení

následujícího grafu, přičemž 16% (světle modrá barva) je pro všechny ostatní anchor texty.

Toto je typický příklad nerovnoměrně rozděleného odkazového profilu, kde jsou různé anchor texty zastoupeny v hojné míře. Zpravidla se uvádí, že přirozený odkazový profil by měl být zastoupen devíti nejpočetnějšími anchor texty maximálně z 30% a 70% by měly být všechny  ostatní méně zastoupené anchor texty.

Anchor Text - Rozdělení podle zastoupení

Druhý graf v pořádí je rozdělení anchor textů webu wikipedia.org. Dá se předpokládat, že na wikipedii neprobíhá žádná optimalizace ani linkbuilding, proto může vyhledávač sáhnout po odkazovém profilu wikipedie jako po vzoru, jak by odkazový profil měl vypadat. Následným porovnáním může s určitou přesností označit složení anchor textů za přirozené nebo nepřirozené.

Automatické systémy na umisťování odkazů

Snaha získat odkaz co možná nejjednodušeji a maximalizovat tak efekt času, který webmasteři do „SEO optimalizace“ věnovali, vedl ke vzniku automatických systémů výměny odkazů. Celá „magie“ byla ukryta ve skupině webů, které si vyměňovaly odkazy. Stačilo se přidat do skupiny, souhlasit s podmínkami a automaticky se všechny zpětné odkazy skupiny nasdílely na dotčené weby.
Jak si myslíte, že je těžké pro vyhledávače tento automatický systém odhalit? Všechny tyto sítě mají společné signály, které nelze přehlídnout:

  • Jsou to nesouvisející odkazy, které se nevztahují k tématu na stránce
  • Velké množství site-wide odkazů
  • Všechny odkazy z jedné URL
  • Uzavřený okruh odkazovaných webů, které jsou vzájemně dvoustranně provázané

Při dnešní úrovni inteligence, kterou vyhledávače disponují, je odhalení takovéto skupiny prakticky hračka. Podívat se můžete zde, jak dopadly některé velké evropské linkbuildingové sítě. Jelikož se již penalizace objevily u velkých odkazových sítí v Polsku, Německu, Itálii a Španělsku, je velice pravděpodobné, že se brzy Google tým zaměří i na ostatní evropské státy včetně ČR.

Co si z tohoto článku odnést?

Pokud se právě teď pohybujete po internetu, zjišťujete informace o optimalizaci pro vyhledávače a vybíráte si toho správného SEO konzultanta nebo agenturu, tak budeme velice rádi, pokud si z tohoto článku odnesete alespoň malou znalost o SEO optimalizaci. Účelem článku rozhodně není, aby se každý při pohledu na SEO optimalizaci otáčel zády a proklínal ji někam do pátého kolena, ale aby se každý dokázal lépe zamyslet nad nabídkou, která se před něj dostane.

Optimalizace pro vyhledávače je tak rozmanitá a dynamická činnost, že každé zaostání za moderními trendy může vést k úplnému zmizení webu z vyhledávače a to už za pořádné zvážení nabízených činností stojí.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>