Home / SEO / Optimalizace webových stránek pro vyhledávače (SEO)

Optimalizace webových stránek pro vyhledávače (SEO)

Tento článek, na který jste se právě dostali, Vás provede základními znalostmi o optimalizaci webových stránek pro vyhledávače. Pokud jste se sem již proklikali, pravděpodobně máte alespoň představu, co optimalizace webových stránek pro vyhledávače je. I tak zde ale určitě najdete mnoho nových a užitečných informací. Pokusíme se zde rozebrat a popsat, co je vlastně tolik neznámá optimalizace webu pro vyhledávače.

Naše služby

Chci vědět víc

Proč vybrat nás?

Chci vědět víc

Co je optimalizace webových stránek

Optimalizace webu je neustále se vyvíjející marketingový nástroj, který umožňuje zvýšit návštěvnost webových stránek. Pro začátek bude vhodné si návštěvnost webu rozdělit na návštěvnost z placeného vyhledávání a z přirozených výsledků vyhledávače, tedy neplaceného vyhledávání. Úkolem optimalizace webových stránek je zvýšení návštěvnosti právě z přirozených výsledků vyhledávání. Zvýšení návštěvnosti se dosahuje zejména díky obsazování vyšších pozic na co možná největší množství klíčových slov.

Růst návštěvnosti v Google analytics

S vývojem internetu se rozšiřuje množství a počet kanálů, kde je možné se zviditelnit. Zatímco dříve se hlavní pozornosti těšily největší vyhledávače Seznam a Google, nyní se možnosti rozšiřují. Hlavní potenciál k získání nových návštěvníků se soustředí pochopitelně na sociální sítě, které jsou stále na vzestupu a odkud proudí velké množství trafficu.

Co říká wikipedie?

Kdo se domnívá, že wikipedie.org má jednoznačnou odpověď, tak je na omylu. Pokud se totiž podíváme na definici, kterou má v sobě česká a anglická wikipedie, narazíme na nesrovnalost ohledně rozsahu činností, které jsou definicí optimalizaci svěřovány. Většina odborníků v oboru se více přiklání k pojetí, které uvádí anglická verze wikipedie.

Search engine optimization (SEO) is the process of affecting the visibility of a website or a webpage in a search engines’s „natural“ or un-paid („organic“) search results. In general, the earlier (or higher ranked on the search results page), and more frequently a site appears in the search results list, the more visitors it will receive from the search engine’s users. SEO may target different kinds of search, including image search, local search, video search, academic search, news search and industry-specific vertical search engines.“ zdroj: wikipedia.org

Mnohem blíže modernímu pojetí SEO je definice, kterou vyslovil Marek Prokop v rozhovoru pro zdrojak.cz, kde vyslovil mnohem přesnější překlad „Search engine optimization (Optimalizace webových stránek pro vyhledávače)“ jako „optimalizace nalezitelnosti na internetu„. Jelikož je hlavním důvodem optimalizace zvýšení návštěvnosti, tak celá definice od Marka Prokopa dává větší smysl. Primárně se optimalizace vykonává pro tu webová stránku, která je optimalizovaná, tudíž ani sousloví „pro vyhledávače“ není ideálně zvolené.

Pro které vyhledávače optimalizovat?

Dlouho se mluvilo pouze o hlavních internetových vyhledávačích, jako jsou Bing, Google a pro ČR Seznam.  Cílem optimalizace pro vyhledávače však primárně není zvýšení návštěvnosti z vyhledávače Google nebo Seznam, nebo dokonce na jedno klíčové slovo být na prvním místě. Primárním cílem by měla být obecně  návštěvnost webu a proudící traffic, a proto není podstatné, ze kterého zdroje návštěvnost pochází. Pokud cíl optimalizace webu ještě zúžíme, mohli bychom požadovat nejen traffic směřující na web, ale hlavně cílený traffic, který je náchylný ke konverzím (především pro eshopy a podobné weby). Návštěvnost je možné získávat z jakéhokoliv zdroje včetně diskuzních fór, sociálních síťí (Google+, Facebook etc.), Najisto.cz, různé blogy a další.

Pokud se tedy ptáte, pro který vyhledávač je optimalizace vhodná, tak je to vždy ten, který přivádí návštěvnost, v ideálním případě konvertující návštěvníky, které konvertujete na spokojené návštěvníky.

Google.com vs. Seznam.cz

V ČR jsme postaveni před nelehký úkol, který zatěžuje nejednoho SEO specialistu. Optimalizovat web v českém prostředí, kde ještě donedávna v hledanosti vévodil Seznam.cz, je doslova schizofrenní záležitost. Aktualizace vydané Googlem v posledních letech předběhly Seznam a tak došlo na situaci, kdy odkazy, které dokáží webovou stránku na seznamu katapultovat na první místa, dokáží ve vyhledávači Googlu přitáhnout pozornost.

Typickým příkladem jsou katalogové odkazy, které jsou pro hodnocení ve vyhledávači Google prakticky bezvýznamné, protože jen málo vypovídají o kvalitně webu. Do takovéhoto katalogu se dá zaregistrovat během několika málo minut a není zde pražádná korelace mezi kvalitním webem a odkazem. Kdyby Google přiřazoval těmto odkazům jen malou váhu, tak by to nebyl zase takový problém a tvořily by se odkazy jak pro Google tak i pro Seznam. Problémem je, že od aktualizace vyhledávacího algoritmu Penguin může být za takovéto postupy udělena penalizace a tím dojde ke ztrátě veškerých umístění na SERPu.

Vývoj optimalizace pro vyhledávače

Již jsme se zmínili o tom, že se optimalizace webu dynamicky rozvíjí a neustále se mění pravidla hry, která stanoví primárně samy vyhledávače. První vyhledávací algoritmy, které byly schopné indexovat weby a „prolézat“ jejich obsah, se objevily již na konci 90 let dvacátého století a neúmyslně tak nastartovaly virtuální souboj o nejvyšší pozici na SERPu (zkratka pro „search engine page result“ tzn. stránka s výsledky vyhledávání). Za počátek skutečného vývoje je možné považovat vznik Google Pageranku, který od svého vzniku prošel radikálními změnami, ale jako hodnotící faktor se udržel až do dnešní doby.

Google PageRank

První komplexní systém hodnocení, tzv. Google Pagerank (GPR), byl spuštěn již v roce 1999 a byl využit k hodnocení a umisťování webů ve výsledcích vyhledávání. Za alespoň krátkou zmínku rozhodně stojí, jak se PageRank vlastně „zrodil“. Za jeho vznikem stojí dvojice studentů Larry Page a Sergey Brin ze Stanford University, kteří zde jako součást své společné práce prezentovali nový systém řazení výsledků vyhledávání. Od počátku byl GPR postaven na systému, který vyhodnocoval počet referencí na danou stránku, které jsou rozmístěny po celém internetu.

Dnes je GPR pouze jedním z přibližně 500 hodnotících faktorů a zdaleka nemá mezi hodnocením nejsilnější postavení. Mezi hodnotící fatory se dnes nezapočítává pouze počet zpětných odkazů a odkazujících domén, ale google jde mnohem hlouběji a stranou nezůstává ani údaj o tom, jak dlouho je daná doména registrovaná nebo jak rozsáhlé jsou články na daném webu.

Aktualizace vyhledávacího algoritmu (Google)

Jedním z hlavních cílů vyhledávacích algoritmů je v podstatě poskytování co nejkvalitnějších odpovědí na každou zadanou vyhledávací frázi. Čas od času se najde prostor pro vylepšení algoritmu a zpřesnění odpovědí, které jsou označovány jako aktualizace algortimu (updaty). Nejčastěji se dočkáváme aktualizací ve vyhledávacím algoritmu od Googlu, který má asi největší základnu programátorů mezi vyhledávacími weby. Zde si řekneme pár podrobností o nejvýznamějších aktualizacích, které za svoji činnost Google vydal.

Google Panda

První významná aktualizace, která přinesla výrazné změny (a hlavně pěknou dávku paniky) pro všechny SEO konzultanty. Primárním cílem Pandy je odhalit weby s málo kvalitním obsahem a snížit jim hodnocení ve vyhledávání. Obrana je jednoduchá, stačí dodržovat několik málo rad, které by web měly před Pandou uchránit:

  • Nepoužívat automaticky generované a opakované texty
  • Zbavit se nekvalitního obsahu, nebo zakázat jeho indexaci
  • Udržovat zdravý poměr mezi reklamou a obsahem
  • Tvořit pouze unikátní obsah, který není na webu jinde k nalezení

Google Penguin

Druhý šok pro zaběhlé „SEO čaroděje“ přinesl právě Tučňák od Googlu, který rozdával automatické penalizace webovým stránkám, které se provinily proti Pravidlům pro webmastery. Na manipulaci s výsledky vyhledávání měl google spadeno již delší dobu a do určité míry se mu povedlo Tučňákem omezit vliv Black hat SEO na SERP.

Nejnovějším updatem je Google Hummingbird.

Jak optimalizovat webovou stránku?

Internetem koluje nespočet konkrétních návodů, které říkají, co udělat prve, co potom, co dál, ale žádný z těchto návodů se nedá obecně použít na každý projekt. Jediné, co se dá vypozorovat, jsou obecné rady, tipy a triky, které jsou každému na zvážení, zda pro daný projekt budou účelné nebo ne.

Pokusíme se zde uvést dostatečně obecné tipy a triky pro optimalizaci tak, aby mohly být nápomocné pro většinu webů.

Obsah

Krokem číslo jedna je vždy mít na webu obsah, který můžeme uživatelům internetu nabízet. Je velice důležité si v začátku uvědomit, že internetové vyhledávače jsou pouze obyčejné weby, které na otázku uživatele poskytují co možná nejvíc přesnou odpověď. Pokud taková odpověď na daném webu není, tak veškerá optimalizace webu postrádá smysly. Jednou z metrik, kterou vyhledávač Google zohledňuje je, zda se návštěvník po prokliknutí na určitou stránku okamžitě vrátí zpět do výsledků vyhledávání. Pokud je procento takto vrácených návštěvníků vysoké, snižuje se hodnocení stránky a její pozice klesají. Toto procento se zvedá s každým nespokojeným návštěvníkem, který na webovou stránku přijde, v jejím obsahu nenajde požadovanou odpověď a vrací se zpět do vyhledávání.

Analýza klíčových slov

Pokud chceme na vlastní web přivádět uživatele a již máme na co uživatele nalákat, musíme znát klíčová slova a fráze, které jsou do vyhledávačů zadávána. Pouze takto se dozvíme, zda je o toto téma skutečně zájem. Soubor frází daného oboru, které uživatelé do vyhledávače zadávají nalezneme v analýze klíčových slov. V ideálním případě by při spouštění webové stránky měla analýza klíčových slov předcházet výstavbu webu. Pokud je již analýza provedena před tvorbou webu, může být již vhodně nastavena struktura webu do kategorií a společných segmentů.

Úprava struktury webu

Při úpravách struktury webu se hledí především na rozčlenění landing pages pro každé klíčové slovo a jeho řádné rozdělení do kategerií a pokategorií webu. Rozdělení do kategorií podle klíčových slov by mělo vyplynout z analýzy klíčových slov, kde je vhodné si každou frázi klasifikovat do kategorie.

Linkbuilding

Zatímco první tři tipy pro optimalizaci se věnovaly OnPage faktorům, linkbuilding je čistě OffPage faktor. Co je podstatné si uvědomit je, že vyhledávací algoritmus prochází všechny dostupné webové stránky a sbírá z nich informace o jejím obsahu. Pokud při procházení některé stránky objeví odkaz, vždy si ho uloží do databáze. Internetový vyhledávač tak sbírá odkazy a chápe je jako určitý způsob doporučení, který bere jako kladný signál. Z toho plyne že čím více odkazů resp. doporučení vyhledávač nalezne, tím považuje cíl doporučení za důvěryhodnější.

Více o linkbuildingu se dočtete v článku přímo o linkbuildingu zde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>