Home / PPC / Analýza klíčových slov

Analýza klíčových slov

Sháněli jste agenturu na optimalizaci nebo PPC kampaň a bezvýhradně trvali na zpracování analýzy klíčových slov? No jo, ale k čemu analýza slouží, chtěli jste přece návštěvnost a ne kde jaké analýzy, kterým rozumí pouze autor a několik zasvěcených. Ne vždy je ale situace tak černá, jak se může na první pohled zdát. Správně zpracovaná analýza klíčových slov může ve svém výsledku rozhodnout o tom, zda bude navazující marketingové snažení úspěšné nebo nikoliv. Pojďme si tedy říct něco víc o té „zbytečnosti“, která je ale tak nezbytná.

Naše služby

Chci vědět víc

Proč vybrat nás?

Chci vědět víc

Pokud jste se na tuto stránku dostali s nadějí, že se dozvíte o zbytečnosti veškerých předběžných analýz, tak vás musím bohužel zklamat. Ani zde se nedozvíte o způsobu, jak se zprostit poplatku za vytvoření „klíčovky“. Pokud to se svým webem naopak myslíte dobře, necháte si jednu takovou zpracovat a i jako vlastníci webu se ji budete snažit pochopit, abyste svůj web mohli správně nasměrovat. Není co zastírat, i v online marketingu platí osvědčené pravidlo: „Dvakrát měř a jednou řež“.

K čemu je analýza dobrá?

Ano opravdu jsme analýzu klíčových slov v první řádcích textu obhajovali, ale až nyní vysvětlíme, proč je pro web skutečně nepostradatelná. Představte si situaci, kdy se snažíte prodat specifický výrobek člověku, kterého neznáte a ani nevíte jestli má o daný výrobek zájem. Jaká je pravděpodobnost, že nabídnete produkt právě člověku, který o něj má zájem?  A nejde jen o nalezení člověka, který má o nabízený produkt zájem, ale ideálné jde o člověka, který je vysoce náchylný ke koupi. Ve své podstatě se nejedná o nic složitějšího, než o definici vlasní cílové skupiny a způsob, jak se k ní skrz vyhledávač co nejlépe dostat. To vše při správném zpracování poskytuje analýza klíčových slov.

Proč nezapomenout na analýzu klíčových slov?

Většina webů získává návštěvnost z internetového vyhledávání a to buď z placených výsledků nebo z přirozeného vyhledávání. Analýza klíčových slov nám odpovídá na otázku, jak se naše cílová skupina v internetovém vyhledání chová, která slova vyhledává, v jakém množství, který typ vlastností zboží při vyhledávání upřednostňují a další cenné informace.

Základ pro SEO, PPC, návrh struktury webu a další

Hlavní využití nabízí analýza v kombinaci s optimalizací webu pro vyhledávače a tvrobě PPC kampaní a tvoří její naprostý základ.

Při optimalizaci webu je ideální analýzu klíčových slov provést ještě před samotnou výstavbou webu a přizpůsobit analýze klíčových slov strukturu. Na základě jednotlivých segmentů klasifikační analýzy se postaví web a uspořádají se jeho kategorie takovým způsobem, aby byl web přehledný a přívětivý jak pro návštěvníky, tak i pro vyhledávače.

Kvalitní analýza klíčových slov

Objednání analýzy klíčových slov nemusí vždy dopadnout dobře. Výsledky jednotlivých prací se mohou v kvalitě lišit a jejich přidaná hodnota webu se může bez větších problémů rovnat nule. V kvalitě se můžeme pohybovat od „analýzy hledanosti klíčových slov“ až po vysoce pracné „klasifikační analýzy“, nad kterými je nutné trávit hodiny času. Počet klíčových slov pak přesahuje tisíce frází, které zahrnují jak obecná slova, tak i longtailové fráze relevantní k obsahu webu.

Jak by měla ideálně vypadat?

Pokud budete mít v ruce dvě analýzy klíčových slov je naprosto reálné, že každá bude mít naprosto odlišnou hodnotu. Aby byla pro web skutečným přínosem, nemůže obsahovat pouze soupis „nějakých nahodilých klíčových slov“ a souhrn jejich hledaností.

Hlavním obsahem analýzy jsou relevantní klíčová slova, která konkrétní uživatelé zadávají do vyhledávačů a internetová stránka na ně poskytuje odpověď. Jestliže na webu není nic, co by příchozího návštěvníka uspokojilo, nemá smysl se na tuto klíčovou frázi zaměřovat.

Pro další určení strategie je žádoucí najít systém, kterým budou klíčová slova hodnocena. Postačí jednoduchá stupnice 1-5, která zohlední důležitost slova pro celkovou strategii. Při ohodnocení rozhodně nezapomeňte na hledanost slova, jeho konverzní schopnost a jeho konkurenční vlastnosti. Takovým způsobem získáte přehled o možných skulinách na trhu, které vodí návštěvnost.

Analýza klíčových slov by neměla být pouze seřazením vyhledávaných frází podle jejich hledanosti nebo doknce podle abecedy. Při pohledu do finální analýzy by měla být slova uspořádáná podle společných znaků, vlastností nebo například podle značky výrobku. Hledisek, podle kterých jsou slova rozdělana může být mnohem víc, ale měla by být uvedena i výsledná relevance jednotlivých skupin slov. Tomuto typu analýzy se říká klasifikační analýza klíčových slov.

Kde najít ta správná klíčová slova

V předchozích řádcích jsme si řekli mnohé o významu analýzy i o tom jak by měla správná analýza klíčových slov vypadat. Pořád nepadla ale ani zmínka o tom, jak se vlastně celá analýza klíčových slov tvoří.

Obecný postup lze rozdělit do dvou velkých bloků, které mohou být pojmenovány  jednoduše „Sběr dat“ „Vyhdonocení dat“.

Sběr dat

Pro sběr tisíců vyhledávacích dotazů existují na internetu rozsáhlé nástroje a pomůcky, díky kterým můžete zjistit přesná slova, která uživatelé do vyhledávačů zadávají. Některé jsou známější, některé méně známe, ale každý zde jmenovaný má svůj přínos a může posloužit jako dodatečný zdroj inspirace ve chvíli, kdy si autor myslí, že již žádné relevantní slovo neexistuje.

Google Adwords, Sklik, Bing keyword research tool

Hlavní zdroj klíčových slov poskytují samy vyhledávače, u kterých se sběrem dat doporučejeme začít. Každý z nástrojů vyhledávače  (jednotlivé nástroje vyhledávačů jsou zde – Keyword planner od Google, Návrh klíčových slov od Seznamua Keyword research tool od Bing) poskytuje údaje ze svého hledání, ale ne vždy jsou data relevantní přímo pro vyhledávání (např. Seznam zahrnuje do hledanosti i údaje z jiných druhů vyhledávání jako je web zbozi.cz).

Pro vyhledávání klíčových slov zadáte několik typických slov ze svého webu a dostanete kompletní seznam vyhledávacích frázi, která nástroj zná. Nástroje také poskytují možnost exportování klíčových slov, což při zpracování velkého množství dat usnadní práci. Pro pokročilejší uživatele doporučuji nástroj openrefine.org

Snímek obrazovky 2014-06-19 v 0.15.52

Nástroj Sklik

Našeptávač vyhledávače

Pokud si nevíte rady a za jediný zdroj považujete Adwords a Sklik, nebojte se ani následujících řádku. Dalším z chytrých nástrojů je totiž našeptávač vyhledávače. Nejedná se o žádný spásný nástroj, ale při nedostatku fantazie a inspirace se z něj často dají vydolovat nové fráze, které je možné dál rozvinout.

Našeptávač vyhledávače

Našeptávač vyhledávače

Související fráze

S tím jsme u Googlu neskončili. Dalším chytrým nástrojem od Googlu jsou související fráze pod výsledky vyhledávání. Funkce je obdobná jako tomu je u našeptávače, ale zpravidla se zde objeví více frází. Rozhodně užitečná pomůcka, na kterou se vyplatí nezapomenout.

Související fráze Google

Související fráze ve vyhledávači Google

Další užitečné nástroje

Na internetu je k najití mnoho užitečných nástrojů, které s analýzou klíčových slov dnes a denně pomáhají. Každý si oblíbí jiný, ale nejlepší je být za dobře se všemi. Pak si můžete vybrat, který je pro danou situaci ten nejvhodnější.

  • http://www.wordtracker.com/
  • http://ubersuggest.org/
  • http://www.keywordeye.com/
  • http://www.keywordspy.com/
  • ….

Pokud máte nějaký další oblíbený nástroj, napište nám v komentářích.

Vyhodnocení dat

A co dále? Pravděpodobně jste si vytvořili excel, který má stovky nebo i tisíce řádků, ale zatím je to pouze nepřehledná tabulka dat, která potřebuje pořádně učesat. Určitě se v seznamu slov objeví duplicity a nerelevantní slova, která odstraňte jako první. Nerelevantní slova mohou být u internetového obchodu sice související s tématikou webu, ale okud daný produkt nenabízíte, není důvod ho mít v analýze.

Bez jakéhokoli významu jsou taky slova, která mají pouze proházená slova, nebo se liší pouze diakritikou. Takových slov najdete poměrně dost, hlavně kvůli tomu, že jste slova vybírali z více zdrojů.

Rozdělení klíčových slov

Bez logického uspořádání by se z analýzy daly jen těžko vyvodit nějaké závěry. Rozhodující je rozděléní klíčových slov do jednotlivých segmentů, jako je značka, velikost, výkon a další. Výslednou tabulka obsahuje vyhledávací fráze v řádcích a segmenty ve sloupcích.

A je to! Zkráceně máte analýzu klíčových slov, které se říka klasifikační. Po rozdělení do skupiny si už můžete s daty pohrávat, zjišťovat, které segmenty slov jsou pro web nejdůležitější, které naopak nejsou a mnoho dalšího. Ideální je podle analýzy upravit následnou strategii a pokud možno i strukturu webu takovým způsobem, aby byla dobře přístupná vyhledávači.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>